Прочетен: 1270 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.01.2015 16:36
Играта вероятно съществува откакто съществува човечеството. Предмети, които са използвани за игра, са открити в артефакти от древни цивилизации и мнозина смятат, че най-ранните шахматните фигури датират от 6000 г. пр.н.е. Въпреки, че връзката между играта и ученето е била по-пълно изследвана през 20 век от теоретици като Жан Пиаже, за тази зависимост се е досещал още през първия век от Новата Ера Платон. „Можеш да научиш повече за човек от едночасова игра с него, отколкото от години разговор!”, твърдял той.
Това, което е безспорно сега в 21 век е, че играта е от съществено и жизнено важно значение за социалното, емоционалното интелектуалното и физическото развитие на детето. Без адекватна и здравословна игра, децата са изложени на риск да започнат училище неподготвени, да растат като тийнейджъри и възрастни без необходимите умения да разгърнат потенциала и дарбите си. Експерти дори твърдят, че здравословната игра по време на детството може да е превантивна срещу агресията и насилието.
Чрез веселите и здравословни игри децата започват да обичат ученето и се подготвят за живота.
Какво е игра?
Играта е за отдих, развлечение или забава. Дори повече, твърди Жан Басис, основател на Play Reflections, пространство, което предлага игрови уъркшопи за възрастни, „Играта не е само правене, тя е съществуване! Играта е състояние на благодат, невинност, чудо и креативност…и се случва тук и сега!”
Естествена активност на ранното детство, играта е това, което правят децата и техен начин на живот. За малките деца няма разлика между играта и ученето; те са едно и също нещо. Играта е приоритет в ранна детска възраст, но въпреки това не всички игри са еднакви.
Повечето експерти са съгласни, че детската игра може да се радели на следните категории:
- Активна игра – скачане, бягане, катерене, яздене, и др., при които се използват големите мускули;
- Тихи игри – четене, редене на пъзели, оцветяване и рисуване и др;
- Кооперативна или социална игра - дейности и игри, в които е включено повече от едно дете;
- Самотни игри – рисуване, мечтаене, или всякакви дейности, в които участва само едно дете;
- Манипулативни игри: сглобяване на пъзели, изграждане с блокове, изрязване и поставяне, или която и да е дейност, включваща координация око-ръка или фини двигателни умения;
- Драматични игра: криеница, измислица, или която и да е игра, която включва преструване.
Категориите се припокриват и вероятно по-голямата част от дейностите ще попаднат в повече от една категория. Въпреки, че на децата не им пука в коя категория попада играта им, все пак това разделение помага на родители, учители и специалисти, които работят с деца, да разпознават разновидностите на играта, за да могат да помогнат на децата да се включват в повечето то тях.
Променила ли се е играта?
Да, според много специалисти! Пренатоварването и наблягането върху голямо количество учебен материал в предучилищната, прекалено продължителното време, прекарвано пред екрана, липсата на сигурни пространства за игра, и изразяващи насилие играчки, заплашват пълноценно прекараното време за игра, поставяйки играта в риск. Във вълната на разширяването на отчетността в образованието, милиони деца в предучилищна възраст решават стандартизирани тестове, а ако децата прекарват повече време в попълване на тестове, остава по-малко време за игра.
Постоянно развиващите се дигитални технологии също оказват огромно влияния върху детската игра. Според специалисти забързаният начин на живот, характеризиращ се с незабавен достъп до информация в интернет и чрез мобилните телефони, създава илюзията, че хората са способни на много повече от това, което в действителност могат, като това от своя страна довежда до преангажиране на децата. В допълнение, това ускорение на живота, довежда до разбирането, че колкото по- рано детето започне да учи, толкова повече то ще знае.
Как бихме могли да стимулираме здравословната и пълноценна игра?
Макар изследванията да показват, че играта е ценна и незаменима за децата, тя все пак е в риск, което поставя все по-належащо въпроса как да създаваме и подкрепяме по-добри условия за игра. Ето някои идеи, които ние от „Корабче с крила” прилагаме:
-Създавайте безопасна среда и играчки, лобирайте за чисти и безопасни площадки на открито за всички деца;
- Съсредоточете се върху ученето, което се случва чрез игра; използвайте играта като средство за преподаване и подпомагане на развитието;
- Осигурявайте голямо разнообразие от игрови опит и материали, чрез които малките деца да могат да опитват нови неща, да експериментират, да задават въпроси, да говорят, четат, пеят, танцуват, да разхвърлят и да изследват.
- Подклаждайте творчеството, любопитството и желанието у децата да знаят повече;
- Позволете време за свободна игра, в която децата избират и насочват , балансирано с време за структурирана игра;
- Наблюдавайте играта и се намесвайте с идеи и предложения, ако възникне конфликт, когато ентусиазмът намалява, или за да пренасочите играта, когато е необходимо;
- Предоставяйте възможност за безопасна игра както на открито, така и на закрито;
- Опитайте се да и вие да бъдете игриви;
- Но най-важното е, ценете играта! Коментирайте и отбелязвайте важни моменти от детската игра, за да покажете, че признавате нейното значение и смисъл в живота им.
Превод от статии в интернет: Яна Мандажиева